Cozonac (transilvanean)

27 decembrie 2010 |
Tot din seria bucatelor traditionale de Craciun va prezint si o reteta pentru cozonac. Anul acesta am decis sa aleg reteta din cartea de bucate a lui Radu Anton Roman, pentru ca am dat peste ea (versiunea in franceza) la biblioteca si am decis ca merita sa-i acord mai multa atentie.
In carte sunt prezentate mai multe retete de cozonac asa ca a trebuit sa aleg una. M-am decis asupra cozonacului transilvanean :) Aluatul este delicios si sunt foarte multumita de el, insa cu umplutura de nuci am probleme, asa ca o va prezint o versiune usor modificata.

Reteta pentru aluat nu este mot-a-mot pentru ca eu am folosit drojdie uscata si in consecinta a trebuit sa mai schimb ordinea de adaugare a unor ingrediente.
Dar mai bine sa lasam vorba si sa trecem la treaba.

! Pasii prezentati sunt valabili daca folositi drojdie uscata instant 
Aceasta se amesteca cu faina si nu necesita dizolvare in apa calduta.

! Ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei 
Cum ouale sunt singurele care nu pot fi incalzite, scoateti-le din frigider inainte cu 1-2 ore inainte de a va apuca de cozonac. 
Daca sunteti ca mine si uitati de acest detaliu, problema se poate rezolva incalzind laptele putin mai mult - vezi pasul 5 pentru mai multe detalii.

Ingrediente (3-4 cozonaci mari)
- 1kg faina
- 2 pliculete drojdie uscata (sau verificati ambalajul pentru cantitatea necesara de drojdie pentru 1kg faina)
- 8 galbenusuri
- 1 cana zahar
- 3 cani lapte
- 2 linguri ulei
- esenta de rom
- 1 lingurita rasa de sare
- zahar vanilat
- 200g unt
- 2 galbenusuri (pentru uns cozonacul)

Umplutura (cantitatile sunt la jumatate fata de cele din carte pentru ca mie mi-a ramas multa umplutura in plus la final)
- 4 albusuri
- 200g zahar
- 200g nuci
- 2Lg cacao
- esenta de rom

Aluatul

1 Amestecam drojdia cu faina.
2 Frecam galbenusurile cu sare timp de 1 minut.
3 Adaugam zaharul si zaharul vanilat peste galbenusuri si amestecam bine 2-3 minute.
4 Topim jumatate din cantitatea de unt la bain-marie sau la microunde si il adaugam peste galbenusurile frecate, impreuna cu uleiul si esenta de rom. Amestecam bine totul pentru ca inca 2-3 minute.
5 Incalzim putin laptele, il adaugam peste galbenusuri si amestecam.
6 Adaugam compozitia peste faina si amestecam.

7 Framantam aluatul timp de 20-30 minute.  Framantarea e gata cand aluatul nu se mai lipeste de mana (stiu ca pare imposibil la inceput, insa se poate ajunge la rezutatul asta, credeti-ma).


8  Topim cantitatea de unt ramasa la bain-marie sau microunde si o adaugam peste aluatul framantat. Continuam sa framantam a.i. aluatul sa prinda aer pana cand se incorporeaza tot untul.
Punem aluatul la crescut intr-un loc caldut (cald). Lasam sa creasca pana cand isi dubleaza volumul (minim 30 minute).






Si aluatul e gata!

(eu l-am lasat la crescut 2 ore sau 2 ore si jumatate).






Umplutura

Tocam nuca marunt.
 Batem albusurile spuma.
Adaugam zaharul si esenta de rom peste albusurile spuma si le batem din nou pana cand se intaresc.
Adaugam nuca tocata in compozitia obtinuta anterior si amestecam bine.
In acest moment am obtinut umplutura de nuca. Puteti sa va opriti la pasul acesta daca nu vreti umplutura cu cacao.
Adaugam cacao si amestecam bine, bine pentru a obtine umplutura cu nuca si cacao :D (mi s-a parut mai buna).

Asta-i tot!





Asamblarea

Impartim aluatul in 3 sau 4 parti si le intindem bine.
(puteti sa presarati sau nu putina faina pe suprafata de intins, eu am incercat ambele variante si amandoua merg ok).

Intindem cateva linguri de umplutura pe foaia de aluat, rulam si asezam cozonacul intr-o forma unsa cu unt.

! Nu puneti umplutura in exces pentru ca exista riscul sa vi se sparga cozonacul in timpul coacerii (eu am patit-o). Totusi, chiar daca vi se intampla asta nu e nici o problema d.p.d.v. al gustului, ci doar estetic.
Lasam cozonacul la crescut in tava la loc caldut pentru inca 30 minute. Frecam un galbenus de ou cu sare  si ungem cozonacul pe deasupra (pentru o crusta bestiala :) ).
Introducem cozonacul in cuptorul preincins la 200 grade Celsius si il lasam la copt la foc mediu (170-180 grade Celsius) timp de 40-45 minute.
Cozonacul e gata!


Pofta buna!

2 comentarii :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...